vrijdag 19 augustus 2011

Voorlaatste en laatste dag

Dag Iedereen,

Didier moest de grote basecamp-tent met zijn VW-transporter mee naar huis nemen. Daarom is het  nu een beetje schuilen onder de Belgische vlag.
Eergisteren heeft Jeroen zijn compensatie-probe laten liggen op zijn buitenlandingsveld. Gelukkig had Sebastian Nägel nog een reserve probe, waardoor Jeroen kon starten. en als 6de eindigen!
Rudi en Eddie zijn teruggereden naar het veld. Gelukkig konden ze de probe snel vinden.
 
Gisteren is er een AAT gevlogen van 1,5 uur na heel lang wachten, we hadden nooit gedacht dat we nog gingen vliegen.
De Belgische clubklasse zat in een grote pulk, maar dit was achteraf gezien de trage groep. Hierdoor hebben ook de Duitse junioren hun eerste en tweede plaats verloren.


Jeroen heeft gisteren weer goed gevlogen..


Vandaag wachten we weer, het weer ziet er niet goed uit maar dat is natuurlijk geen zekerheid hier.


woensdag 17 augustus 2011

Rustdag, ]wedstrijddag 5+6

Even een samenvattingen van de voorbije dagen.  Maandag kregen we een smsje om te zeggen dat we 's morgens eens niet moesten monteren.  Dat beloofde niet veel goeds. Op de briefing 's middags werd ons vermoeden bevestigd en werd de dag officieel als rustdag gedeclareerd.  Op naar het zwembad in Freudenstadt.  Even zalig ontspannen. 
De dag van gisteren dan.  's Morgens wakker geworden onder een blauwe hemel, het is eens iets anders :-). Met volle goesting gemonteerd en hopen op een deftige vliegdag.  Tijdens de briefing werden er optimistische proeven uitgedeeld.  Voor beide klasses rond de 270 km.  Het starten werd een paar keer verlaat en dan begonnen we er aan.  Jammer genoeg voor Rik viel hij er door en moest wachten tot de standaardklasse was gesleept voor hij een 2de maal kon proberen.  Jochen en Niel waren ondertussen samen gestart.  De geluiden op de radio waren veel minder positief dan verwacht.  Een bel boven de meter werd zelden gevonden.  Moeizaam vorderden ze over de opdracht.  Rik had het veel moeilijker na zijn 2de sleep en viel er bijna nog eens door.  Gelukkig krabbelde hij boven onze hoofden nog eens weg.  De vreugde was echter van korte duur want na 13 km moest hij de cirrus in een veld zetten.  Op de grond hadden we al begrepen dat het weer een afstandsdag ging worden.  De favorieten stonden allemaal aan de grond in Winzeln, niemand geraakte hier voorbij.  Onze beide clubklassers vochten voor iedere km en stonden op het eind van de dag ook op enkele km's van Winzeln buiten.  De standaardklasse had het veel moeilijker.  Jeroen stond na 40 km buiten in een veld.  Uiteindelijk slaagden er toch 3 piloten om de opdracht rond te krijgen, een echte topprestatie in dit weer.  Felipe Levin finishte zelfs op het veld, de andere 2 stonden nog buiten na het invliegen van de finishring.  Juist voor het veld ligt een klein bosje en voor deze mannen waren de bomen net iets te hoog.
Vandaag werd er een iets kleinere opdracht gegeven voor beide klasses.  De geluiden op de radio zijn zeer wisselend.  Momenteel zijn Jeroen en Niel hun laatste keerpunt aan het ronden. Rik vliegt een 5-tal km achter hun.   Van Jochen hebben we nog niet veel gehoord.  Hopelijk komen ze vandaag rond.
Straks meer ...

maandag 15 augustus 2011

Dag weer gecanceled

De dag is gecanceled.

Namiddag gaan zwemmen met z'n allen.

Vanavond internationale avond, pannenkoeken van onze kant en voor de rest zullen we zien!

zondag 14 augustus 2011

Wedstrijddag 4

Eerst even de samenvatting van gisteren.  Alle vier onze jongens zijn veilig thuisgekomen.  Rik en Niel hebben de proef van gisteren samen afgevlogen.  Ze hadden in het begin een beetje moeite om hoogte te winnen.  Bij Jochen ging het allemaal vlotter voor de start.  Hij kon goed hoogte houden en zodra de lijn opging is hij dan ook vertrokken.  Rik en Niel zijn 25 min later ook gestart.  Na 2 u kwamen ze veilig terug.  Jochen had een goede vlucht tot net aan zijn laatste bel.  Veel tijd verloren om final-glide te geraken maar toch thuis, dat is het belangrijkste.  Rik en Niel hadden problemen om goed in eerste sector geraken daarna ging het vlotter en kwamen ze na 2 u en 4 min terug.  Jeroen had een goede dag en eindigde mooi 10de jammer genoeg 25m te laag in de finishring dus 25 strafpunten.  Al bij al een mooie dag voor onze Belgen.
Vandaag stonden we op onder een heldere hemel en is het warm.  Opdrachten rond de 240 km voor beide klasses.  Hopelijk krijgen we vandaag weer een toffe vliegdag.  Wij zijn er hier op de grond in ieder geval klaar voor.
Ondertussen hangen ze allemaal in de lucht.  De startlijnen voor club en standaard  zijn open.  Het ziet er hier super uit maar de geluiden op de radio beloven een moeilijke dag.
Duimen maar. Tot straks!

zaterdag 13 augustus 2011

wedstrijddag 3

Deze morgen hadden we dit niet verwacht, maar het is er toch nog van gekomen.
Nadat de start enige malen uitgesteld werd zijn de clubklasse om 15.23u en de standardklasse om 16.16u vertrokken voor een AAT van 2u resp. 1.5u.

Intussen is de FAI-vlag terecht maar is de Belgische vlag, die op de tent lag, verdwenen!
De daders zijn nog onbekend maar we hopen dat we tegen de interrnationale avond (maandag) onze vlag terug hebben.

Morgen en de komende dagen  lijkt het weer beter te worden waardoor er misschien iets grotere proeven gevlogen kunnen worden.

vrijdag 12 augustus 2011

2de wedstrijddag

Vandaag vol ongeloof de bakken in elkaar gestoken.  Niemand geloofde erin behalve de wedstrijdleiding.  Grid gesloten om 10u30 en briefing 12u30.  Op de briefing kregen onze mannen wat ze verwacht hadden AAT voor club en standaard.  Eerste start om 13u30 en het zag er steeds beter uit.  De tijden van beide klasses werden met een 30 min verkort en het circus kon beginnen.  Van de clubklasse konden de meeste bakken blijven hangen maar voor standaard was het toch niet zo makkelijk.  Een 15-tal vielen er door en hadden een tweede poging nodig.  Gelukkig hielden onze jongens vol en bleven ze hangen.  Het plan was snel starten en beginnen met de minimumafstand.  Het weervenster zou tot 17u30 duren dus niet te veel risico vandaag. Ondertussen zijn onze jomgens gestart en hebben ze de eerste sector gerond.  Jochen ligt jammer genoeg buiten voor het eerste keerpunt.  Van Jeroen horen we niet veel maar wat we horen klinkt veel belovend.  Hopelijk staan onze jongens straks op het veld en moet er niet opgehaald worden.  Duimen maar.
Intussen zijn Niel en Rik precies na 2.30u terug geland. De proef is gelukt, nu afwachten wat de score wordt. Jeroen heeft na het tweede keerpunt zijn zwever geparkeerd in een groen veld in Bahlingen, pech.

donderdag 11 augustus 2011

Enkele dagen samen :)

9-08

Vandaag werd de dag tijdens de briefing al gecancelled.  Dan maar op zoek naar een slecht weer activiteit.  Eerst werd er gedacht aan rodelen maar het werd Indoor-karten.  Blijkbaar waren we niet de enige die op dit idee kwamen.  Prompt werd een JWGC-race gehouden.  En de Belgen blonken uit J  3 plaatsen in de top 5.  Dit belooft voor de volgende dagen.  Morgen waarschijnlijk de eerste wedstrijddag!  Eindelijk J  Op tijd gaan slapen…

10-08

Yes de eerste wedstrijddag is daar.  Eerste start om 12 uur en meteen een mooie opdracht.  Clubklasse mag voor 270 km uit de blokken, de standaard mag er zelfs 321 km doen.  Tijdens het starten van de standaard brak er een lak 19 uit en lag het starten voor 20 min stil.  Deze zullen ze later te kort komen om de opdracht rond te krijgen.
Onze clubklasse mannen vlogen af en het ging goed.  Na het eerste keerpunt een 110 km/u gemiddeld, dat belooft.  Helaas werd het hierna een stuk lastiger en ging het een stuk trager.  Rik kwam al snel laag te zitten en er zat niks anders op dan de cirrus na 98 km buiten te zetten.  Niel en Jochen konden gelukkig verder vliegen.  Jammer genoeg moest Niel ook uit het veld gehaald gaan worden.  Jochen kwam rond en hield er een vijfde dagplaats aan over.  Een zeer mooi resultaat.  Dan de standaard-klasse.  De opdracht voor deze mannen was net iets te groot.  De eerste vloog 300 van de 321 km, de 20 min verlies in de start …  Jeroen kwam iets meer dan 200 km ver en zette toen de LS8 aan de grond op een vliegveld.  Hier kon hij een terugsleep regelen en zo was hij ’s avonds op een mooi uur terug thuis.  Al bij al een mooi resultaat voor de Belgen, veel geleerd en een vijfde dagplaats.

11-08

Vandaag staat wedstrijddag 2 op het menu.  Het weer ziet er minder uit als gisteren.  Dikke cirrus plukken schermen grote gebieden af. Eerste start werd voorzien om 12u maar uiteindelijk zijn we er aan begonnen om 13u45.  Al gauw werd duidelijk dat de stijgwaardes alles behalve goed waren.  Er ontstonden een paar groepen waar de volledige club-klasse in hing.  Snel werd er beslist om de standaard-klasse niet op te slepen. En te wachten totdat het beter werd.  Jammer genoeg gebeurde dit niet en er zat niks anders dan de dag voor beide klasses te cancellen.  Toch een verdienstelijke poging.  Morgen hopelijk beter!

dinsdag 9 augustus 2011

09/08

Nog steeds geen beter weer :(

Briefing om 13:30.

Gisteren zijn we dan nog maar eens gaan zwemmen....

Vandaag rodeln waarschijnlijk!

Morgen wordt de eerste vliegdag!

Mvg

maandag 8 augustus 2011

Tweede dag, wind, wind en nog eens wind

Dag Allemaal,

de vooruizichten voor vandaag...

40 km/h wind op 1500m en dat wordt bevestigd door het beeld als we buiten kijken.
De wolken schieten aan ons voorbij alsof het niets is.

Waarschijnlijk dus vandaag weer niet vliegen... Vanaf woensdag zou het beter worden, eindelijk!

Iedereen is helemaal klaar om er aan te  beginnen!

Update: Volgende briefing om 13:30LT, om 12:00LT roepen ze om of we moeten gridden of niet, maar met deze wind zal het zeker voor de clubklasse zeer moeilijk worden om een vlucht te maken.

Update2: Het gridden is begonnen, België en Nederland hebben beslist om niet te gridden, wind is nog steeds 30km/h+ dus willen niet graag dat we stukken maken op een onvliegbare dag.

Update3: De dag is gecanceled, iedereen haast zich om te vliegers uit piste te krijgen, want de wind wordt enkel maar sterker en sterker... Wij hebben de tijd gebruikt om de teamtent extra vast te leggen met spanbanden. Morgen zou nog niet beter worden, vanaf woensdag wordt het goed!

Mvg,

Team Belgium

P.S. Rechts kunnen jullie op de link klikken om de foto's van Niel en Monika te bekijken

zondag 7 augustus 2011

Wachten, wachten en nog eens wachten

We zitten terug in de teamtent...

Start is uitgesteld tot 15:45LT...

Standaardklasse is gecanceled en de clubklasse heeft een AAT van 1,5 uur met minimumafstand 107 km, wat dus waarschijnlijk wilt zeggen overal eventjes gaan tikken als we vliegen...

De basis zou een 700m worden rond vier uur... Let's hope so!

Beetje laat, maar de dag was dan toch gecanceled :)

zaterdag 6 augustus 2011

Official Practice day 06/08/2011

Aloha!

De zwevers waren al om 10.00 u opgebouwd.
Nu, om 13.50u, zijn we nog steeds niet gestart. Het weer is dan ook niet zo goed.

Inmiddels is de eerste start om 14.00u aangekondigd.
Om 14.00 is het starten  begonnen, na een tiental zwevers is het slepen stilgelegd, iedereen zakte er terug door.

Alle zwevers al terug afgebouwd en droog in hun doosje!

Om 18.00 kunnen de mensen die het wensen gaan bidden voor beter weer in de lokale kerk. (Er is dus een openingsviering voor het WK)

Deze avond om 19.00u is dan de officiële opening in Freudenstadt op het marktplaats.

Morgen begint het circus pas echt...

Mvg,

Paul

Foto BBQ gisteren

vrijdag 5 augustus 2011

Vrijdag 5 augustus

Gisterenavond, na een drukke dag, genoten we van een ferme BBQ.

Paul moest ook van een lange teamcaptain meeting genieten.

Vandaag is spijtig genoeg de verplichte trainingsdag gecanceld vanwege de zeer onstabiele weersituatie. Onze kisten staan allemaal in de doos maar seffens zullen er hier wel enkele teams beginnen rondspringen want de wedstrijdleiding geeft binnen enkele minuten een officiële onweersverwittiging uit.

's Namiddag is een groot deel van het team het plaatselijke zwembad onveilig gaan maken =)

Vanavond besloten de rest van de BBQ op te eten (lees weer een BBQ ;-))

Morgen zijn de vooruitzichten beter qua weer!

Mvg,

Team Belgium

donderdag 4 augustus 2011

1ste trainingsdag

Dag Iedereen,

Vandaag eerste traingsdag in Musbach. AAT van 3 uur voor de clubklasse en 2 uur voor de standaardklasse met grote sectoren om het gebied rondom Musbach te leren kennen. De streek is geweldig, en het weer was vandaag ook niet slecht, plafond van 1200m AGL en 2/8 tot 3/8 cumulus. Iedereen heeft gevlogen.

Na de vlucht meteen door naar de weging. Na ongeveer drie kwartier was iedereen gewogen en goedgekeurd.

Hieronder nog enkele foto's van Kamp België, we hebben de hoogste vlaggen- en antenne-mast op de camping.

Morgen zijn de vooruitzichten voor het weer minder, en zal het een dagje grond zitten worden.

Mvg,

De Belgen


dinsdag 2 augustus 2011

De voorbereiding

Dag Allemaal,

het eerste bericht. Op het eigenste moment dat ik deze blog in orde ben aan het brengen, zijn de meeste van ons al onderweg naar Musbach. Ikzelf heb deze avond nog een vlucht voor Jetairfly en vertrek morgenvroeg samen met Paul naar Musbach.

Na maanden uitkijken naar dit evenement, is het eindelijk zover. Nog enkele dagen en het gaat van start.

De laatste keer dat we allemaal samen zaten voelde je al hoe graag iedereen wilde vertrekken.

Van zodra ik in Musbach ben of Niel, zullen er meer berichten op deze blog komen.

We hopen nu vooral op goed weer in Musbach!

Ik kan zelf niet wachten om aan deze ervaring te beginnen.

Rik

P.S. Hier onder nogmaals de voorstelling van het team
Paul Vanden Boer- Team Captain
Jeroen Jennen - Standaardklasse - LS8 (CM)

Jochen Schoeters- Clubklasse - Standard Cirrus (MJ)

Niel Deijgers - Clubklasse - Standard Libelle (DC)

Rik Vanden Boer - Clubklasse - Standard Cirrus 75 (GX)